Network, un mundo implacable


A Filosofía é unha disciplina plagada de xenialidades que unha vez escoitadas convértense en obviedades. Jürgen Habermas, ese filósofo verdadeiramente insoportable de ler, escribiu un libro titulado Coñecemento e Interese no que expón unha idea tan simple que calquera a podería entender, sempre e cando non lla explicara o propio Habermas: non hai coñecemento se non hai interese por adquirilo. Para Habermas hai tres tipos de interese: o técnico (cómo poñer unha lavadora, arranxar un coche ou construir un petroleiro), o práctico (cómo pedirlle un café a un camareiro, ou convencer a un votante, ou pedir un aumento de soldo) e unha mixtura dos outros dous, o emancipatorio (cómo conseguir vivir millor e que non te tomen o pelo).

Esta noticia é de novembro de 2010. Cabe supoñer que as porcentaxes non variaron moito nestes eses:

Más de un tercio de los españoles (34,2%) viven en un universo precopernicano en el que el Sol gira alrededor de la Tierra (…) Si que el 34% de nuestros paisanos tenga una visión geocéntrica del Cosmos le parece a usted inquietante, más le parecerá lo que ocurre en Canarias, donde los precopernicanos son el 59,4% de la población, y en Asturias, donde llegan al 48,9%. En el otro extremo, sólo un 17,5% de los murcianos tiene una visión errónea de nuestro lugar en el Cosmos (Fonte).

Certamente un xa non sabe qué pensar. Tal vez a enquisa estivera mal feita, se ben un paseo polas rúas e os bares do país dan unha imaxe mais ou menos igual de alarmante. Dado que indignarse non serve de nada, o millor é preguntarse por qué, e cómo poderíamos cambiar tan espantosa situación. Xa probamos de todo: ampliar a idade de escolarización, reducir a ratio alumno/profesor, cambiar as leis, e incluso puntualmente subir o gasto público.

Que ninguén se leve a engano. Que levante a man o que vexa na propia profesión docente un interese emancipatorio. Ou que levante a man o que como simple cidadán teña o mais mínimo interese emancipatorio. En xeral o coñecemento non ten maior rendabilidade social que conseguir un posto de traballo e asegurarnos unha vida tranquila. Meterse en mais fonduras significa facerse mais preguntas, e facerse mais preguntas significa mais inseguridade.

Circulen, circulen… Aquí non hai nada que ver…

Película para a fin de semana:

Network, un mundo implacable.
Ligazón á película completa (Megavideo).

Advertisements

4 Comentarios

  1. Pelitos a la mar said,

    Xuño 10, 2010 ás 15:09

    ¡No seas tan pesimista, hombre! Piensa en el 61,4% que contestó que es falso que el Sol gire alrededor de la Tierra. Piensa cuales serían los resultados de esa encuesta hace una o dos generaciones, ¿no crees que hay una emancipación cultural?
    Está claro que a la mayoría le interesa casi exclusivamente el conocimiento práctico, pero estoy seguro de que todos los que tengan un interés en el conocimiento emancipatorio tienen mayor acceso a él y más posibilidades que hace una o dos generaciones. Y no digamos que hace 10 ó 15 años con la divulgación de internet.

    Un pregunta: ¿El conocimiento emancipatorio está relacionado con la independencia cognoscitiva? Intuyo que el interés por el primero está impulsado por el esfuerzo en alcanzar ese libre albedrío que anhela la independencia cognoscitiva pero no sé si mezclo temas.

    Si me contestas mándame un aviso a mi correo, plis, es que últimamente no entro mucho en tu blog.

  2. iesounonies said,

    Xuño 10, 2010 ás 19:39

    Por lo que he visto por ahí, la independencia cognoscitiva es una capacidad (autonomía intelectual) más que un resultado concreto (saber esto o aquello) un fin (la emancipación). Supongo que lo primero es condición necesaria, pero no suficiente, de lo segundo.

  3. Pelitos a la mar said,

    Xuño 11, 2010 ás 11:59

    ¿Pero no crees que no se puede alcanzar esa autonomía intelectual sin conocimiento? El conocimiento libera intelectualmente porque nos hace más completos, nos permite entender, juzgar, decidir de forma más independiente de condicionantes o influencias externas.

  4. iesounonies said,

    Xuño 11, 2010 ás 18:48

    Buf, pues no sé… los ascetas, meditadores y seguidores del nirvana opinan lo contrario: se liberan a base de dejar la mente en blanco. Aunque yo creo que tienes razón: la emancipación precisa de conocimiento concreto. Ciencia, para ser más exactos. Aunque hay gente que opta por liberarse a través de, por ejemplo, la religión.


Deixar unha resposta

introduce os teu datos ou preme nunha das iconas:

Logotipo de WordPress.com

Estás a comentar desde a túa conta de WordPress.com. Sair / Cambiar )

Twitter picture

Estás a comentar desde a túa conta de Twitter. Sair / Cambiar )

Facebook photo

Estás a comentar desde a túa conta de Facebook. Sair / Cambiar )

Google+ photo

Estás a comentar desde a túa conta de Google+. Sair / Cambiar )

Conectando a %s

%d bloggers like this: